Falsafah boleh difahamkan sebagai
pemikiran atau pemandangan yang benar, rasional dan bernas. Pemikiran atau
pandangan ini dihasilkan daripada satu kajian ahli falsafah dengan cara yang
saintifik, sistematik dan logikal. Tujuan falsafah ialah mencari serta membukti
kebenaran dan memberi arah tuju atau pedoman untuk perkara-perkara yang penting
dalam kehidupan. Berdasarkan huraian di atas, Falsafah Pendidikan boleh
diertikan sebagai pedoman, arah tuju atau pandangan terhadap perkara-perkara
yang berkaitan dengan pendidikan. Maka, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)
ini digubalkan daripada usaha berfikir yang rasional dan kritis, berlandaskan
daripada ideologi negara sebagaimana yang telah dimanifestikan dalam Laporan
dan Dasar Pendidikan, termasuk Rukun Negara. Falsafah ini akan menjadi suluh
yang memberi pedoman dan hala kepada segala usaha pendidikan samada di dalam
institut pendidikan atau di luar institut pendidikan (Mohamad Suffyan Bin Mohd
Daim).